Skotske æg

– på paleo’sk De er nemme at lave og indeholder masser af protein og lidt fedt. Til 10 æg:

  • 10 øko æg
  • 1 kg hakket kød – ikke for magert

resten af ingredienserne til farsen kan variere alt efter hvad du har i køleskabet og efter hvor krydrede dine æg skal være. Men her er nogle ideer:

  • tomatkoncentrat
  • finthakkede grøntsager – peberfrugt, gulerod, løg, soltørret tomat
  • tørre krydderier – salt, peber, chili, sød paprika, raz el hanout, spidskommen, koriander
  • friske krydderier – persille, oregano, timian

Rør farsen rigtig godt sammen, den skal være helt ensartet. Sæt den til side og lad den hvile. Kog æggene som du vil have dem, jeg anbefaler smilende eller lidt hårde. Pil dem med det samme og læg dem på et rent og tørt viskestykke. Del farsen i ti dele, og ælt dem igen godt. Nu skal du til at samle æg og kød. Der er flere måder, mere og mindre besværlige, at samle dem på men resultatet er det samme så derfor her den, synes jeg, nemmeste. Rul til en kugle og tryk den let flad mod et skærebræt, vend farsen og tryk den mere flad til den er ca 12cm i diameter. Tag den op i håndfladen, læg et æg i midten og luk farsen omkring ægget. det er vigtigt at farsen lukker godt til, så revner forsvinder. Pres let på kuglen, som en snebold, for at lukke evt luft ud. Når kuglen er fin, sættes den på en bageplade med bagepapir. Bag dem i ovnen ved ca 170c i ca 20min. Pas på med at give dem for meget, især hvis du bruger en fedtfattig fars. Det kan gøre de skotske æg ret tørre. Hvis farsen er meget fed kan det være nødvendigt at fjerne kødsaft fra bagepladen undervejs i bagningen.. Spis dem på farten eller med en lækker salsa. Skotske æg   Skotske æg Skotske æg   Skotske æg Skotske æg   Skotske æg