Sushi ruller

Sushi er nok den fastfood som jeg oftest savner fordi den er så anderledes fra det europæiske køkken og så føles den sund. Ulempen ved sushi, og meget andet fast food, er bare den tunge fornemmelse man ender op med bagefter.. Det er der en løsning på – Paleo sushi! Det kræver, som almindelig hjemmelavet sushi, forberedelse, men det er det hele værd…

Du skal bruge:

  • 1 helt blomkål
  • salt og peber
  • æbleeddike (eller citron)
  • olie, gerne macadamia eller avocado
  • tangplader

Ideer til fyld:

  • fersk laks, tun, rejer etc
  • agurk, avocado, peberfrugt, sugarsnaps, gulerod, mango
  • hjemmelavet mayo

Riv blomkål fint i hånden eller i foodprocessoren og damp det i microovnen eller på vanlig vis. Fjern overskydende vand og lad dem køle ned. Rør imens din vinaigrette til risene af salt, peber, æbleeddike og olie – du må smage dig frem til hvor syrlig du ønsker dine ris. Rør din vinaigrette i risene, lidt ad gangen, smag til og sæt dem på køl.

Skær fisk og grøntsager ud i strimler, lav ikke fisken for spinkel – den skal jo kunne smages.. Når blomkålsrisene er helt kolde er du klar til at lave din sushi. Kom evt. plastfolie om et skærebræt som alternativ til en bambus rullemåtte. Læg tangplade som på billederne med den ru side opad. Fordel ris som på billedet og kom din hjemmerørte mayo på efterfulgt af fisk og grøntsager. Fugt enden af tangpladen, den længst væk fra dig, med vand og du er klar til at rulle din maki. Rul forsigtigt, langsomt men fast så rullen ikke bliver løs. Rullen “limer” selv sammen. Skær rullerne ud med det samme – husk at bruge en meget skarp kniv. Spis..

Istedet for soya vil jeg anbefale coconut aminos.

IMG_0830  IMG_0831 IMG_0833  IMG_0832 IMG_0834  IMG_0835 IMG_0836